Et liv med daglige ritualer

 

Kristelig Dagblad

 

Tim Pallis

 

 

I den Zen buddhistiske praksis er der mange ritualer, som har stor betydning for ens spirituelle liv. Ritualerne er de n¿dvendige aktiviteter, som bŒde aktualiserer og verificerer ens eksistens i Buddhanaturen.

 

Ritualerne lever og virker i dybden af ens praksis. NŒr man dyrker denne praksis er man zen buddhist, selv om det nok er lidt for meget, at objektivere sig selv pŒ denne mŒde.

 

Jeg vil ikke sige, at disse ritualer fremkalder s¾rlige tanker eller en s¾rlig forstŒelse. Men man kan godt sige, at de giver nogle erfaringer, som pŒ lang sigt er med til at afklare ens forstŒelse af, hvad buddhanaturen er.

 

Disse erfaringer kan blandt andet v¾re s¾rlige oplevelser pŒ sejladsen til den anden bred af ens liv. Men de er ikke noget man skal krydre sit ego med eller h¾fte sig s¾rligt ved. De er i realiteten blot noget man g¿r ureflekteret. Alligevel har de en virkning pŒ ens fysiske og mentale tilstand, som er meget livsbekr¾ftende.

 

NŒr man praktiserer i et zen buddhistisk kloster, er der ritualer forbundet med n¾sten alt, hvad man foretager sig i samv¾r med andre. Der er flere forskellige slags ritualer, som bruges ved forskellige lejligheder.

 

Der er f.eks. de ritualer, som virker som signaler. Der er klokken og klaptr¾et, som man slŒr pŒ ved begyndelsen og enden af den f¾lles meditation, mŒltider, bad, foredrag og recitation. Der er en speciel klokke man slŒr pŒ, f¿r man gŒr ind til et kort m¿de med zen mesteren. Og der er br¾ttet, som man slŒr pŒ 7-5-3 gange f¿r morgen- og aften meditationen.

 

Et meget vigtigt ritual i zen buddhistisk praksis er recitation af buddhistiske tekster, arvef¿lgelinjen af mestrene, de forskellige formularer med en s¾rlig spirituel kraft og de 4 l¿fter. Liturgien i denne praksis kan v¾re meget omfattende.

 

Der afsluttes altid med tre fulde prostationer. Det er et meget smukt ritual, hvor man bukker dybt for buddhanaturen, ber¿rer panden mod gulvet og l¿fter hŒndfladerne over sit hoved. HŒndfladerne symboliserer Buddhas f¿dder, som man l¿fter over sit hoved.

 

Det vigtigste ritual er zazen - den siddende meditation. Egentlig talt vil jeg ikke kalde det et ritual, men religions sociologerne kalder det et ritual, fordi de betragter alt udefra. Derfor vil jeg ogsŒ g¿re det her. Jeg skal dog ikke tr¾tte l¾serne med en beskrivelse af denne meditation.

 

Den daglige zazen er i sig selv en opfyldelse af et zen buddhistisk liv. Jeg har praktiseret dette ritual i over 40 Œr hver dag, og det har dyb betydning for mit liv bŒde fysisk og mentalt.

 

Da jeg m¿dte min f¿rste zen l¾rer i Japan, l¾rte han mig at praktisere zazen, og jeg lovede mig selv at sidde i en time hver dag resten af mit liv. Det har haft uvurderlig betydning for min sejlads mod den anden bred.

 

Efter zazen reciterer jeg Hjerte-Sutraen eller Prajnaparamita Hridaya Sutra, Namu Samanda og de 4 bodhisattva l¿fter. Derefter foretager jeg de tre fulde prostationer. Jeg burde g¿re mere ved det, men jeg har ogsŒ et hensyn at tage til mit familieliv.